مدیرمدرسه علمیه معصومیه چناران

 

لطفا ضمن معرفی، مختصری از سوابق کاری و مدیریتی خود را بیان کنید.

  اینجانب سمیه صمدی بی نیازی از سال 1388 افتخار همکاری با مدرسه علمیه معصومیه   را دارم.

  مدرسه علمیه معصومیه در سال 1377 با پذیرش 40 طلبه شروع به فعالیت کرد. در حال    حاضر در این مدرسه، طلاب محترم در چند پایه مشغول به تحصیل می باشند که با    همکاری طلاب فارغ التحصیل، نقش بسزایی در امور فرهنگی شهرستان به عهده دارند؛ از   جمله شرکت در: عرصه های تبلیغی و فرهنگیمؤسسات قرآنی، حضور خواهران به عنوان  مربی در طرح رحمت، ائمه جماعات مدارس دخترانه، شرکت در حلقه های صالحین به عنوان  سرگروه و مربی، همچنین برگزاری کرسی های آزاد اندیشی بین مدرسه علمیه معصومیه   و دانشگاه؛ از جمله کرسی آزاد اندیشی با عنوان «جوان و مطالبات سیاسی» که با    همکاری مدرسه علمیه معصومیه، مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام، دانشگاه پیام  نور، دانشگاه علمی کاربردی در سطح شهرستان با حضور اساتید و فضلا و دانشجویان  برگزار شد.

 

دور نمایی از نقش و تاثیر خواهران طلبه در ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه را بیان نمائید.

خواهران طلبه با بهره گیری از رهنمودهای اصیل اسلام، به ارائه سبک زندگی دینی در جامعه پرداخته و پاسخگوی سؤالات شرعی بانوان شهرستان می باشند و با ظاهر آراسته به عفاف و حجاب و با تکیه بر اخلاق حسنه و برخورد شایسته، الگویی مناسب و ملموس برای دیگر بانوان جامعه اند. آنها با تأسَی به تعالیم الهی مُبلَغ اخلاق اسلامی در ابعادی چون عفاف و حجاب، سبک زندگی دینی، حقوق خانواده و تربیت فرزند و نقش اقتصاد

صحیح در اداره خانواده اند و به عنوان مشاور مذهبی نیز فعالیت های مثمر ثمری در رفع شبهات دینی انجام می دهند.

انجام فعالیت های دینی و فرهنگی حوزه علمیه تا چه اندازه پاسخگوی نیازهای جامعه می باشد؟

خواهران طلبه به عنوان مبلغ دینی با شرکت در مراسم مذهبی شهرستان، نقش عمده ای را به عنوان سخنران مجالس در جهت تبیین مباحث دینی و اخلاقی ایفاء می کنند.

 البته با توجه به شبهاتی که هرساله پیرامون نحوه  عزاداری حسینی در جامعه نمودار می شود، لزوم تحقیق و بررسی بیشتر، جهت ارائه نحوه مطلوب برگزاری مراسم عزاداری، ضروری به نظر می رسد که این مهم، بیشتر از همه بر عهده طلاب و روحانیت می باشد.

نقش برنامه های درسی ارائه شده در مدرسه های علمیه در تهذیب طلاب و بالا بردن شناخت صحیح آنها از اخلاق اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید.

با توجه به اینکه درس اخلاق از دروس فرعی حوزه به شمار می آید؛ لزوم استفاده بیشتر از منابع اخلاقی و نیز تکیه بر تفسیر قرآن و نهج البلاغه، جهت ارتقاء کیفی مباحث اخلاقی، ضروری به نظر می رسد تا با پشتوانه بهتری شاهد بکارگیری اخلاق اسلامی و تهذیب نفس در طلاب عزیز باشیم.    

چه موانع و مشکلاتی بر سر راه ارتقاء هر چه بهتر وبیشتر حوزه علمیه می بینید؟

      با توجه به اینکه مدرسه علمیه معصومیه، تنها مدرسه رسمی خواهران چناران می باشد؛ نیاز به گسترش و ایجاد امکانات و فضاسازی مناسب، جهت امکان پذیرش طلاب مشتاق به تحصیل در شهرستان و خدمات رسانی مطلوب تر به طلاب در حال تحصیل، در زمینه های پژوهشی و امکان دستیابی به منابع مورد نیاز تحقیقات درسی، جهت ارتقاء حوزه امری ضروری است که انشاء الله با عنایات الهی و مشارکت مسئولان شهرستان، محقق خواهد شد.

 

  ع.رجبی